Noord-Veluwe

20 april: on-line lezing Introductie Varens

De online lezing “Introductie (tuin) Varens” door Harry Roskam op 20 april wordt georganiseerd door Groei & Bloei afdeling Apeldoorn.

Winterharde tuinvarens, verrassen en verwonderen.
Iedere voorjaar weer opnieuw ontrollen zich de krullen van varens. En dat al honderden miljoenen jaren lang. En zeer waarschijnlijk zullen er nog vele honderden miljoenen jaren bij komen. Ver nadat de laatste mens het licht heeft uitgedaan op aarde.
In tegenstelling tot de meeste zaadplanten is het “zaad” van varens, de spore, zo fijn dat het overal in de lucht mee zweeft en zich bv. ook op kleding vasthecht om daar later op een andere plek weer uit te vallen.
Sporen van varens zijn zo klein dat ze met het blote oog nauwelijks te zien zijn en worden in overweldigende hoeveelheden per plant geproduceerd. Van al die miljarden sporen komt maar een heel klein deel tot wasdom tot een echte volwassen varen. Maar ondanks zijn geringe afmetingen is ieder spore een wondertje van vormgeving. Iedere soort heeft weer zijn eigen karakteristieke eigen vorm die alleen maar onder een sterke microscoop te zien is en daardoor kan meehelpen  aan de determinatie van een varenplant.

De lezing wordt rechtstreeks digitaal/online gegeven en niet in een zaal zoals we gewend zijn. Gelukkig heeft G&B Apeldoorn dit alternatief waardoor we onze leden ondanks de pandemie een mooie, informatieve en interessante avond kunnen bezorgen. Onderling bijpraten is helaas niet mogelijk, wel kunt u tijdens de digitale lezing vragen stellen aan de spreker middels de chatfunctie. Info daarover volgt nog via een instructiefilmpje, dat vooraf aan de lezing getoond wordt aan de kijkers. U kunt dan meteen checken of geluid en beeld voor u goed is.

Aanmelden kan vanaf 1april tot uiterlijk 20 april 16.00 uur op de site van Groei & Bloei Apeldoorn: www.apeldoorn.groei.nl  Op de openingspagina staat een link naar de lezing. Op deze pagina staat de beschrijving van de lezing. Daar onderop staat ook de link naar het aanmeldformulier. Na aanmelding krijgt u een email met de link naar de lezing die u op de betreffende avond vanaf 19.30 uur kunt gebruiken om bij de lezing te komen. De lezing zelf begint om 20.00 uur en zal na een pauze om 21.00 uur rond 22.00 uur afgelopen zijn.

Aanmelden kan tot uiterlijk 16 maart 16.00 uur. Het opgegeven emailadres wordt alleen gebruikt om een link te mailen waarmee je toegang krijgt tot de lezing.

De aanmelding voor Groei&Bloei-leden van afdeling Noord-Veluwe verloopt via dit formulier : https://apeldoorn.groei.nl/diversen/aanmelden-activiteit/lezing/  Houdt bij het aanmelden je lidnummer bij de hand. Dat heb je nodig en het staat vermeld op de ledenpas.