Midden-Kennemerland

Busdagtocht 6 juli 2024

Op zaterdag 6 juli gaan we op pad. Het is ons weer gelukt om een mooie trip voor jullie in elkaar te zetten. We gaan deze dag 3 tuinen en een kwekerij bezoeken.

De eerste tuin die we gaan bezoeken is ‘t Polhuis in Ermelo.

De tuin is gelegen in het landelijke dorp Ermelo op de Veluwe. Hier werken en tuinieren Johan en Aartje al twintig jaar met veel plezier op ‘t Polhuis'. De meer dan honderd jaar oude boerderij staat op een perceel van 10 ha grond. De boerderij werd gerenoveerd en uiteindelijk bleef er 3000m2 grond over waarop zij hun tuin hebben gerealiseerd.

De tuin ligt grotendeels voor het huis op het zuiden. Het is een echte liefhebberstuin met op kleur gesorteerde borders gevuld met niet alledaagse vaste planten in verrassende combinaties die tot ver in het najaar de moeite waard is.

Midden in het gazon ligt een grote vijver met daaromheen diverse borders.

Een fraaie tuin die van mei tot oktober in bloei staat.

We rijden een uurtje verder met de bus naar Raalte.

Daar worden we ontvangen door Jaap en Gerda Tijs, de eigenaren van “de hof van Eigen- Aardigheden”.

Van een stukje mais grond maakten zij een bijzondere tuin. Tijs is ook imker en de tuin bevat daarom vele drachtplanten voor de bijen.

Er zijn heel veel tuinkamers ingericht, de prachtige plantentuin kreeg de naam "Hof van Eigen-Aardigheden"omdat de bordertuin is ingericht met hergebruikte en afgedankte tuinspullen.

Er is een hoekje waar je planten of stekjes voor een klein prijsje kunt kopen.

Ook zijn er verschillende zelfgemaakte jams, kweepeer en mispelgelei en honing verkrijgbaar.

In deze tuin kunnen we onze zelf meegebrachte lunch gebruiken.

Rond 13.45 worden we verwacht in de tuin van Nynke Atsma in Luttenberg.

Een door windsingels beschutte, kleurrijke tuin rond een boerderij uit 1929. Vijvers, schaduwborder, zonneborders, bosschages en een weide, alles in vloeiende lijnen.

Nynke Atsma ziet de natuur als inspiratiebron voor haar tuin. Zaaien planten zich uit, dan hebben ze het blijkbaar naar hun zin en is dat een compliment voor de tuinier!

Onze laatste stop is bij de kwekerij van Arjan Schepers in Mariënheem.  Midden tussen de weilanden, in de buurt van Raalte, kunt u sinds 2008 de kwekerij van Arjan en Elise Schepers vinden. Gezonde, winterharde vaste planten kweken met een bijzondere sierwaarde of die wat toevoegen aan het assortiment dat algemeen verkrijgbaar is: daar is zijn kwekerij op gericht.

Rond 16.45 vertrekken we weer richting Castricum waar we rond 18.45 zullen aankomen.

Gedurende de gehele dag wordt u voorzien van koffie/ thee en bijbehorende lekkernijen.

Neem wel zelf uw eigen lunchpakket mee.

Wanneer: zaterdag 06 Juli 2024

Opstap.  : parkeerplaats Jac. P. Thijseschool in Castricum om 07.45 (LET OP! DIT IS EEN ANDER OPSTAPADRES DAN VOORHEEN)

Vertrek uiterlijk : 08.00

Aanmelden bij : Armanda Mul: armandamul(at)hotmail.com